Χιλιάδες χρήστες αισθάνονται “εξαπατημένοι” στην τοποθεσία… Facebook. Ακόμη ένα σκάνδαλο μεγατόνων έρχεται στο φως μέσα από δημοσίευμα των New York Times και φέρνει σε εξαιρετικά δύσκολη θέση όχι τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ αλλά όσους έχουν σελίδα στο Facebook. Και είναι πολλοί. Πάρα πολλοί.
Το σκάνδαλο με τη Cambridge Analytica, που έπαιρνε δεδομένα χρηστών για να παίζει… παιχνίδια ενόψει των αμερικανικών εκλογών του 2016, δεν έχει «ξεθωριάσει» και ακόμη ένα έρχεται να ξεμπροστιάσει το Facebook. Αυτή τη φορά έχει να κάνει με το πως η εταιρία που (υποτίθεται πως) κόπτεται για τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών της, τα είχε κάνει… κουρελόχαρτο και τα μοίραζε σε εταιρίες κολοσσούς όπως το Netflix, η Amazon, η Microsoft, η Yahoo. Δεν ήταν οι μόνες.
Σύμφωνα με τους New York Times, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ (όχι ο ίδιος φυσικά) «πούλησε» σε 150 εταιρίες πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα εκατοντάδων εκατομμυρίων χρηστών. Χωρίς τη συγκατάθεσή τους βεβαίως βεβαίως.
Αυτό γινόταν για χρόνια, τουλάχιστον από το 2010 έως το 2017, αποκαλύπτουν οι New York Times, μέσα από τις συνεντεύξεις που έκαναν με τουλάχιστον 50 πρώην υπαλλήλους της εταιρίας και συνεργάτες της και τα όσα διάβασαν σε απόρρητα έγγραφα. Η ανταλλαγή ήταν ηθελημένη και σχεδιασμένη ώστε όλοι να είναι ευχαριστημένοι. Εκτός από τους χρήστες του Facebook φυσικά. Γιατί εκείνοι ζούσαν στην άγνοια. Μπορεί να φαντάζονταν αλλά δεν γνώριζαν με βεβαιότητα. Οι χρήστες του Facebook υπολογίζονται σε 2,2 δισεκατομμύρια.
Το Facebook επέτρεψε στο Bing, τη μηχανή αναζήτησης της Microsoft, να βλέπει τα ονόματα των φίλων των χρηστών, χωρίς καμία συναίνεση από την πλευρά τους. Και ακόμα χειρότερα, επέτρεψε στο Netflix και το Spotify τη δυνατότητα να διαβάζουν τα προσωπικά μηνύματα των χρηστών! Στην Amazon επέτρεψε να έχει πρόσβαση στα ονόματα και τις επαφές των χρηστών μέσω των φίλων τους και στη Yahoo να βλέπει τη ροή των post.
Το Spotify, το Netflix και η Royal Bank of Canada μπορούσαν να διαβάζουν, να γράφουν ακόμα και να διαγράφουν τα προσωπικά μηνύματα των χρηστών. Ειδικά το Spotify μπορούσε να «βλέπει» τα μηνύματα περισσότερων από 70 εκατομμυρίων (!) χρηστών το μήνα…
Το 2017, η ρωσική πλατφόρμα social media, Yandex, που φέρεται να έχει δεσμούς με το Κρεμλίνο, απέκτησε πρόσβαση σε μοναδικά ID χρηστών. Και αυτό ενώ το Facebook (υποτίθεται πως) είχε σταματήσει να μοιράζεται τα στοιχεία αυτά με άλλες εφαρμογές.
Οι Times έψαξαν στοιχεία σε περισσότερες από 270 σελίδες αναφορών. Μέσα από αυτά αποκαλύφθηκαν οι συμφωνίες του Facebook με άλλες εταιρίες. Ένα δούναι και λαβείν. Πόσες φορές δεν έχει κάποιος… φρικάρει με τις «προτάσεις» του Facebook για πρόσωπα (άλλους χρήστες) που μπορεί να γνωρίζει. Ανθρώπους με τους οποίους πάνε στον ίδιο ψυχίατρο, συγγενείς με τους οποίους έχει αποξενωθεί ή ακόμη και να προτείνεται ως “φίλος” ο θύτης παρενόχλησης και στο θύμα του.
Όλα αυτά προκύπτουν από τις συμφωνίας του Facebook με άλλες εταιρίες. Με το «People you may know» το Facebook χρησιμοποιούσε δεδομένα που αντλούσε από τους συνεργάτες του. Χρησιμοποιούσε επαφές από την Amazon, τη Yahoo ακόμα και την κινέζικη Huawei για να κερδίσει όλο και μεγαλύτερη πρόσβαση στις σχέσεις των χρηστών και να προτείνει «φίλους που ίσως ξέρετε».
60 κατασκευαστές smartphones… ξέρουν
Οι αποκαλύψεις δεν τελειώνουν εδώ. Το Facebook είχε κάνει κι άλλες συμφωνίες. Αυτή τη φορά με 60 κατασκευαστές smartphones, tablets κι άλλων συσκευών, η Apple ανάμεσά τους. Από τα έγγραφα προκύπτει ότι το Facebook εξουσιοδότησε την Apple να κρύψει από τους χρήστες ότι οι συσκευές της ζητούσαν πρόσβαση στα δεδομένα τους. Επίσης, οι συσκευές της Apple είχαν πρόσβαση στους αριθμούς των επαφών και τα όσα είχαν αποθηκεύσει στο ημερολόγιό τους, ακόμη κι αν οι χρήστες είχαν απενεργοποιήσει τη λειτουργία κοινοποίησης.Οι περισσότερες από τις εταιρίες που εμπλέκονται στις αποκαλύψεις, φυσικά αρνούνται ότι γνώριζαν ή ότι έκαναν κάτι παράνομο. Και το Facebook φυσικά αρνείται ότι έδινε πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα χρηστών του χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Υποστηρίζει αφενός πως δεν πήρε χρήματα για την παροχή της πρόσβασης στα προσωπικά δεδομένα και αφετέρου ισχυρίζεται ότι οι εταιρίες λειτουργούσαν ως… προέκταση του Facebook. Και άρα, ισχυρίζεται, ότι κάθε πληροφορία που μοιραζόταν ένας χρήστης, μπορούσε έτσι να κοινοποιηθεί στις εταιρίες χωρίς συγκατάθεση.
ΠΗΓΗ NEWSIT