Ανοίγει και στην Κύπρο η συζήτηση για το «καλάθι του νοικοκυριού», μια πρακτική που εφαρμόστηκε εδώ και μερικές μέρες στην Ελλάδα, με τις αλυσίδες υπεραγορών να αναρτούν τη λίστα με τα προϊόντα και τις τιμές τους.
Οι εμπλεκόμενοι στο λιανεμπόριο κλήθηκαν από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας σε συνάντηση, την ερχόμενη Τετάρτη, προκειμένου να τεθούν οι βάσεις για τον τρόπο εφαρμογής της εν λόγω πρωτοβουλίας στην κυπριακή αγορά.
Ουσιαστικά, το «καλάθι του νοικοκυριού» στην Ελλάδα περιλαμβάνει λίστα με προϊόντα που θεωρούνται ως απολύτως απαραίτητα για τη διαβίωση ακόμη και των πιο ευάλωτων νοικοκυριών.
Στη συγκεκριμένη λίστα, το Υπουργείο Ανάπτυξης της Ελλάδας επέλεξε 51 κατηγορίες με βασικά προϊόντα, ενώ με τη σειρά τους οι αλυσίδες υπεραγορών αναρτούν τα προϊόντα μαζί με τις τιμές τους, σε καταλόγους που ανανεώνονται κάθε εβδομάδα.
Πρώτη συζήτηση
Μιλώντας στο InBusinessNews, ο γενικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου (ΠΑΣΥΛΕ), Μάριος Αντωνίου αναφέρθηκε στην πρόσκληση της Υπηρεσίας Καταναλωτή, εξηγώντας ότι αναμένεται να γίνει μία πρώτη συζήτηση για τις προϋποθέσεις και τις πρόνοιες της εφαρμογής μίας ενδεχόμενης νομοθεσίας ή διατάγματος, βάσει του οποίου δύναται να εφαρμοστεί στην Κύπρο «το καλάθι του νοικοκυριού».
Παράλληλα, επεσήμανε ότι στόχος είναι το μέτρο να αποδώσει και να προσφέρει ανάσα και ανακούφιση στις τσέπες των καταναλωτών.
«Οι υπεραγορές αντιλαμβάνονται πλήρως την εκτόξευση του πληθωρισμού και της ακρίβειας. Στο πλαίσιο αυτό επιδιώκουν να προσφέρουν τις καλύτερες δυνατές τιμές και προσφορές, με τον οξύ ανταγωνισμό να λειτουργεί προς όφελος των καταναλωτών», τόνισε σχετικά, εξηγώντας ότι απαιτείται διαβούλευση πριν από την εφαρμογή οποιουδήποτε μέτρου.
Στήριξη ζητούν οι υπεραγορές
Την ίδια ώρα, οι λιανέμποροι απευθύνουν κάλεσμα προς την κυβέρνηση για ελάφρυνση των ιδιαίτερα αυξημένων λειτουργικών εξόδων των υπεραγορών, τα οποία οφείλονται στην εκτόξευση του κόστους ηλεκτρισμού και καυσίμων, εξηγώντας ότι οι υπεραγορές στήριξαν τους καταναλωτές και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και στη συνέχεια με την ακρίβεια, με προσφορές και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
«Πρέπει να δούμε τον ρόλο του κράτους και το πώς μπορεί να ανακουφίσει επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Οι υπεραγορές θεωρούνται από τις πλέον ενεργοβόρες επιχειρήσεις, με ψυγεία να λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως και έχουμε ζητήσει κάποιου είδους ελαφρύνσεις όσον αφορά το κόστος ηλεκτρισμού, χωρίς να υπάρξει οποιαδήποτε διαφοροποίηση», ανέφερε σχετικά ο Μάριος Αντωνίου.
Προτάσεις για μείωση ΦΠΑ που δεν εισακούστηκαν
Παράλληλα, είχε κατατεθεί εισήγηση για μείωση ΦΠΑ σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων πρώτης ανάγκης, χωρίς και πάλι να υπάρξει οποιαδήποτε εξέλιξη.
«Θα βρεθούμε μετά χαράς στη συζήτηση για το ‘καλάθι του νοικοκυριού’, αλλά στέλνουμε ηχηρό μήνυμα για το πού βρίσκεται το κράτος, το οποίο θα πρέπει να γίνει αρωγός, στηρίζοντας επιχειρήσεις και καταναλωτές σε μία κρίσιμη περίοδο, την ώρα που στα δημόσια ταμεία έχουν εισρεύσει σεβαστά έσοδα από φορολογίες λόγω των έντονων πληθωριστικών τάσεων», υπογράμμισε ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ.
Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα συμμετέχουν 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, ενημερώνοντας κάθε εβδομάδα τη λίστα και τις τιμές των προϊόντων σε σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα. Το μέτρο της ελληνικής κυβέρνησης αναμένεται να έχει ισχύ τουλάχιστον μέχρι το τέλος Μαρτίου του 2023. ΡΕΠΟΡΤΕΡ