Της Έλενας Αποστόλου
Κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει το τέλος του δράματος. Οι ειδικοί μετά το κραχ του αιώνα στο πετρέλαιο σηκώνουν τα χέρια ψηλά για τις επιπτώσεις, οι οποίες φαίνονται δυσοίωνες.
Η πτώση στις τιμές του πετρελαίου προέρχεται από την πανδημία που είχε ως αποτέλεσμα ένα πρωτοφανές «πάγωμα» της οικονομικής δραστηριότητας σε παγκόσμια κλίμακα λόγω των απαγορευτικών και περιοριστικών μέτρων διακίνησης, τα οποία προστατεύουν μεν τη δημόσια υγεία, προοιωνίζονται δε μία βαθιά ύφεση, τη χειρότερη σύμφωνα με τον ΠΟΥ από την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Πώς φτάσαμε ώς εδώ;
Είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης. Όταν υπάρχει προσφορά χωρίς να υπάρχει καμία ζήτηση, οι τιμές καταρρέουν. Οι περισσότερες χώρες αντιμετωπίζουν μεγάλη μείωση της βιομηχανικής παραγωγής και της εμπορικής δραστηριότητας, άρα και της κατανάλωσης ενέργειας. Οι άνθρωποι δεν κινούν τα αυτοκίνητά τους εφόσον υπάρχουν περιορισμοί στην κυκλοφορία και πρέπει να «μείνουν σπίτι». Δεν κινείται το χρήμα, η αγορά είναι κλειστή και η αλυσίδα των επιπτώσεων συνεχίζεται. Ολόκληροι κλάδοι όπως ο τουρισμός ή η αεροπορική βιομηχανία ή η επιβατική ναυτιλία είναι συνολικά σε αναστολή.
Το σκηνικό
Οι εμπορευόμενοι, βλέποντας το σκηνικό, αποφεύγουν οποιαδήποτε συναλλαγή εν μέσω τεράστιας υποχώρησης της ζήτησης, ενώ οι παραγωγοί έχουν υπερβεί την ικανότητα αποθήκευσής τους, με αποτέλεσμα να είναι διατεθειμένοι να δεχτούν οποιαδήποτε τιμή, όσο χαμηλή και εάν αυτή είναι, ακόμη και να πληρώσουν για να διαθέσουν την παραγωγή τους. Από την άλλη, οι αγοραστές που θα ήθελαν να εκμεταλλευτούν τις ήδη χαμηλές τιμές και να διαμορφώσουν αποθέματα που θα ήλπιζαν να πουλήσουν σε επόμενη φάση σε σχετική υψηλότερη τιμή, διαπιστώνουν ότι δεν έχουν πού να αποθηκεύσουν το πετρέλαιο.
Κερδισμένοι και χαμένοι
Υπάρχουν κερδισμένοι μέσα σε αυτό το θολό τοπίο; Σύμφωνα με τους αναλυτές, κερδισμένη βρίσκει η κρίση του πετρελαίου την Κίνα, μια χώρα που κατεξοχήν εξαρτάται από μεγάλες εισαγωγές για να καλύψει τις ανάγκες της σε ενέργεια. Παρότι η Κίνα καταγράφει λόγω του ξεσπάσματος της πανδημίας τη χειρότερη οικονομική της επίδοση, οι εισαγωγές πετρελαίου της αυξήθηκαν όλη αυτή την περίοδο, αφού η χώρα εκμεταλλεύτηκε τις χαμηλές τιμές για να αυξήσει τα αποθέματά της.
Στους χαμένους, οι ειδικοί τοποθετούν τους Αμερικανούς παραγωγούς του σχιστολιθικού πετρελαίου, σε μια περίοδο που ο συγκεκριμένος κλάδος είναι υπερχρεωμένος, με συνολικό κόστος 200 δισεκατομμύρια δολάρια. Στους χαμένους, είναι και χώρες που στηρίζονται κατεξοχήν στις εξαγωγές πετρελαίου όπως η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία που λόγω των χαμηλών τιμών και της μειωμένης ζήτησης θα δουν υποχώρηση και του συνολικού τους εισοδήματος.
Ας μην ξεχνάμε ότι οι αρνητικές τιμές του πετρελαίου θα στείλουν στην ανεργία εκατομμύρια εργαζομένους στον κλάδο ενώ θα ανασταλούν μεγάλες παράκτιες επενδύσεις εξόρυξης και εκμετάλλευσης κοιτασμάτων. 24news
ΠΑΜΕ ΣΤΑ ΠΑΓΩΤΑ ΗΡΑΚΛΗΣ - HERACLIS ΣΤΟ ΠΛΑΤΥ ΑΓΛΑΝΤΖΙΑΣ ΚΥΡΗΝΕΙΑΣ 66
(ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΑΥΡΑΕΤΟΣ)
Κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει το τέλος του δράματος. Οι ειδικοί μετά το κραχ του αιώνα στο πετρέλαιο σηκώνουν τα χέρια ψηλά για τις επιπτώσεις, οι οποίες φαίνονται δυσοίωνες.
Η πτώση στις τιμές του πετρελαίου προέρχεται από την πανδημία που είχε ως αποτέλεσμα ένα πρωτοφανές «πάγωμα» της οικονομικής δραστηριότητας σε παγκόσμια κλίμακα λόγω των απαγορευτικών και περιοριστικών μέτρων διακίνησης, τα οποία προστατεύουν μεν τη δημόσια υγεία, προοιωνίζονται δε μία βαθιά ύφεση, τη χειρότερη σύμφωνα με τον ΠΟΥ από την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Πώς φτάσαμε ώς εδώ;
Είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης. Όταν υπάρχει προσφορά χωρίς να υπάρχει καμία ζήτηση, οι τιμές καταρρέουν. Οι περισσότερες χώρες αντιμετωπίζουν μεγάλη μείωση της βιομηχανικής παραγωγής και της εμπορικής δραστηριότητας, άρα και της κατανάλωσης ενέργειας. Οι άνθρωποι δεν κινούν τα αυτοκίνητά τους εφόσον υπάρχουν περιορισμοί στην κυκλοφορία και πρέπει να «μείνουν σπίτι». Δεν κινείται το χρήμα, η αγορά είναι κλειστή και η αλυσίδα των επιπτώσεων συνεχίζεται. Ολόκληροι κλάδοι όπως ο τουρισμός ή η αεροπορική βιομηχανία ή η επιβατική ναυτιλία είναι συνολικά σε αναστολή.
Το σκηνικό
Οι εμπορευόμενοι, βλέποντας το σκηνικό, αποφεύγουν οποιαδήποτε συναλλαγή εν μέσω τεράστιας υποχώρησης της ζήτησης, ενώ οι παραγωγοί έχουν υπερβεί την ικανότητα αποθήκευσής τους, με αποτέλεσμα να είναι διατεθειμένοι να δεχτούν οποιαδήποτε τιμή, όσο χαμηλή και εάν αυτή είναι, ακόμη και να πληρώσουν για να διαθέσουν την παραγωγή τους. Από την άλλη, οι αγοραστές που θα ήθελαν να εκμεταλλευτούν τις ήδη χαμηλές τιμές και να διαμορφώσουν αποθέματα που θα ήλπιζαν να πουλήσουν σε επόμενη φάση σε σχετική υψηλότερη τιμή, διαπιστώνουν ότι δεν έχουν πού να αποθηκεύσουν το πετρέλαιο.
Κερδισμένοι και χαμένοι
Υπάρχουν κερδισμένοι μέσα σε αυτό το θολό τοπίο; Σύμφωνα με τους αναλυτές, κερδισμένη βρίσκει η κρίση του πετρελαίου την Κίνα, μια χώρα που κατεξοχήν εξαρτάται από μεγάλες εισαγωγές για να καλύψει τις ανάγκες της σε ενέργεια. Παρότι η Κίνα καταγράφει λόγω του ξεσπάσματος της πανδημίας τη χειρότερη οικονομική της επίδοση, οι εισαγωγές πετρελαίου της αυξήθηκαν όλη αυτή την περίοδο, αφού η χώρα εκμεταλλεύτηκε τις χαμηλές τιμές για να αυξήσει τα αποθέματά της.
Στους χαμένους, οι ειδικοί τοποθετούν τους Αμερικανούς παραγωγούς του σχιστολιθικού πετρελαίου, σε μια περίοδο που ο συγκεκριμένος κλάδος είναι υπερχρεωμένος, με συνολικό κόστος 200 δισεκατομμύρια δολάρια. Στους χαμένους, είναι και χώρες που στηρίζονται κατεξοχήν στις εξαγωγές πετρελαίου όπως η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία που λόγω των χαμηλών τιμών και της μειωμένης ζήτησης θα δουν υποχώρηση και του συνολικού τους εισοδήματος.
Ας μην ξεχνάμε ότι οι αρνητικές τιμές του πετρελαίου θα στείλουν στην ανεργία εκατομμύρια εργαζομένους στον κλάδο ενώ θα ανασταλούν μεγάλες παράκτιες επενδύσεις εξόρυξης και εκμετάλλευσης κοιτασμάτων. 24news
ΠΑΜΕ ΣΤΑ ΠΑΓΩΤΑ ΗΡΑΚΛΗΣ - HERACLIS ΣΤΟ ΠΛΑΤΥ ΑΓΛΑΝΤΖΙΑΣ ΚΥΡΗΝΕΙΑΣ 66
(ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΑΥΡΑΕΤΟΣ)