Νέα Αγχίαλος, 111 Πτέρυγα Μάχης. Το πρωί της 14ης Αυγούστου 2005 ο σμηναγός I. Σταθόπουλος και ο υποσμηναγός Π. Θεοχάρης έγιναν οι πρώτοι πιλότοι της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι κλήθηκαν να εφαρμόσουν το σχέδιο που φέρει τη διεθνή κωδική ονομασία «Renegade». Να αναχαιτίσουν δηλαδή και, αν απαιτηθεί, να καταρρίψουν επιβατικό αεροσκάφος, το οποίο στην αμερικανοστρατιωτική διάλεκτο χαρακτηρίζεται... αποστάτης, όταν βρίσκεται εκτός της προκαθορισμένης πορείας του.
Λίγο πριν από τις 11 το πρωί οι δύο πιλότοι της μοίρας των F16 έλαβαν την εντολή να πραγματοποιήσουν αναγνώριση στο Boeing 737-300 της κυπριακής εταιρείας Helios, με το εξαμελές πλήρωμα και τους 115 επιβάτες, το οποίο για μιάμιση ώρα πετούσε ακυβέρνητο και «βουβό» στον ελληνικό εναέριο χώρο. Τα δύο F16 απογειώθηκαν με κατεύθυνση τον θαλάσσιο χώρο μεταξύ της Εύβοιας και της Κέας, όπου για 55 λεπτά το Boeing διέγραφε δεξιόστροφους κύκλους στα 34.000 πόδια, δίχως η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) να θέσει σε άμεση κινητοποίηση τις αρμόδιες στρατιωτικές υπηρεσίες για την εφαρμογή των σχεδίων αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών.
Στις 11.20 τα δύο F16 προσεγγίζουν το Boeing, επιχειρώντας αλλεπάλληλες φορές να επικοινωνήσουν με τους δύο κυβερνήτες του αεροσκάφους. Οι προσπάθειές τους απέβησαν άκαρπες. Για τον λόγο αυτόν ο σμηναγός, αφού ενημέρωσε την ανώτατη ηγεσία του Στρατού που βρισκόταν στον θάλαμο επιχειρήσεων του Πενταγώνου, αποφάσισε να πετάξει παράλληλα με το αεροπλάνο, σε κοντινή απόσταση, προκειμένου να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι τις συνθήκες που επικρατούσαν στο εσωτερικό του.
Με μοναδική εμπειρία από τις αερομαχίες του Αιγαίου, ο σμηναγός I. Σταθόπουλος δοκίμασε τα όριά του από την εικόνα που αντίκρισε. «H θέση του κυβερνήτη είναι άδεια και ο συγκυβερνήτης είναι πεσμένος μπροστά. Φαίνεται ότι έχει χάσει τις αισθήσεις του. Το αεροπλάνο πετά ακυβέρνητο» ενημερώνει τη «βάση» ο σμηναγός.
Πετώντας στην αριστερή πλευρά του Boeing, σε απόσταση μόλις 15 μέτρων, ο σμηναγός παρατηρεί ότι στον θάλαμο των επιβατών κρέμονται πολλές μάσκες οξυγόνου. Μάλιστα, δύο από τους επιβάτες στο αριστερό φτερό του αεροπλάνου, οι οποίοι φορούσαν κόκκινη και άσπρη μπλούζα, είχαν τοποθετήσει τις μάσκες οξυγόνου στα πρόσωπά τους, καθώς οι συνθήκες μερικής αποσυμπίεσης δυσκόλευαν την αναπνοή τους. Στο μπροστινό μέρος του θαλάμου των επιβατών ο σμηναγός διακρίνει άλλα δύο άτομα, τα οποία στέκονται όρθια, καθώς είχαν πεισθεί πλέον ότι το αεροπλάνο βρίσκεται εκτός κάθε ελέγχου.
Την ίδια στιγμή που ο σμηναγός επιχειρεί τη ριψοκίνδυνη αποστολή, ο υποσμηναγός Π. Θεοχάρης πετά σε κοντινή απόσταση, διατηρώντας το προνόμιο της εποπτικής θέσεως. Υστερα από μεταξύ τους συνεννόηση, ο σμηναγός προσεγγίζει το Boeing από τη δεξιά του πλευρά για να αποκτήσει πλήρη εικόνα της κατάστασης. Με αριστοτεχνικό ελιγμό, λίγα μόλις μέτρα πάνω από το αεροπλάνο, βρίσκεται στη δεξιά πλευρά και ακολουθεί παράλληλη πορεία. Από τα δεξιά τού Boeing ο σμηναγός βλέπει τώρα τον συγκυβερνήτη Πάμπο Χαραλάμπους να στέκει στη θέση του λιπόθυμος, φορώντας τη ζώνη ασφαλείας, και έχοντας γερμένο το κεφάλι μπροστά, στο στήθος.
Στο κόκπιτ του F16 το ρολόι έδειχνε 15 λεπτά πριν από τις 12, όταν ο σμηναγός βλέπει έκπληκτος έναν νεαρό άνδρα να μπαίνει στο πιλοτήριο του Boeing. Μη γνωρίζοντας ότι επρόκειτο για τον φροντιστή Ανδρέα Προδρόμου, ο οποίος διέθετε πτυχίο χειριστή μικρών αεροσκαφών, κρατά αποστάσεις και δοκιμάζει να επικοινωνήσει μαζί του. Δεν παίρνει καμία απάντηση.
H θέση του F16 δεν επιτρέπει την οπτική επαφή με τον νεαρό άνδρα, ο οποίος είναι στη θέση του κυβερνήτη που βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του πιλοτηρίου. Με μια παράτολμη βουτιά ο I. Σταθόπουλος πετά κάτω από την κοιλιά του Boeing αυτή τη φορά, για να βρεθεί στα αριστερά του, ακολουθώντας και πάλι παράλληλη πορεία.
Για πολλοστή φορά δοκιμάζει να επικοινωνήσει μαζί του, δίχως καμία ανταπόκριση. Με διάφορες κινήσεις των χεριών αλλά και των φτερών του αεροπλάνου προσπαθεί να αποσπάσει την προσοχή του. Ο νεαρός άνδρας δείχνει προσηλωμένος στο πιλοτήριο. Λίγο αργότερα ο σμηναγός θα παρατηρήσει στην αριστερή γωνία του κόκπιτ κάτι που έμοιαζε με ανοιχτό βιβλίο, το οποίο θα μπορούσε να είναι εγχειρίδιο κανόνων λειτουργίας.
Είναι δέκα λεπτά πριν από τις 12 το μεσημέρι. Εχοντας αναλάβει το χειριστήριο ο Ανδρέας Προδρόμου, θέτει εκτός λειτουργίας τον αυτόματο πιλότο. H πορεία του Boeing αλλάζει. Ακολουθούν απότομες βυθίσεις και αυξομειώσεις της ταχύτητας που αναγκάζουν τον σμηναγό I. Σταθόπουλο να πάρει αποστάσεις για την αποφυγή πρόσκρουσης.
Παρ' όλα αυτά η πορεία του αεροπλάνου της Helios δεν χαρακτηρίζεται από τους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας ανεξέλεγκτη. Ο Ανδρέας Προδρόμου, ύστερα από επίπονες προσπάθειες, επιτυγχάνει την οριζοντίωση του Boeing. Επειτα από συνεχείς αυξομειώσεις στην ταχύτητα και στο υψόμετρο, το Boeing βρίσκεται 4.000 πόδια πάνω από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.
Αγνωστο γιατί, ο Ανδρέας Προδρόμου δεν επιχειρεί να προσγειώσει το αεροπλάνο στα Σπάτα. Αντ' αυτού, κατευθύνει το αεροπλάνο προς τα βόρεια, πετώντας πάνω από τον Ευβοϊκό κόλπο. Γιατί ακολούθησε αυτή την πορεία παραμένει ανεξήγητο. Οι δύο πιλότοι στις καταθέσεις τους δεν δίνουν κάποια χρήσιμη πληροφορία. Ούτε καν το αεροδρόμιο, στο οποίο σύμφωνα με τις οδηγίες που είχαν λάβει έπρεπε να προσγειώσουν το αεροπλάνο, δεν αποκάλυψαν.
H ώρα είναι 12.00 ακριβώς, όταν ξαφνικά πραγματοποιεί αριστερό ελιγμό και ακολουθεί ανάστροφη πορεία. Για μία ακόμη φορά ο σμηναγός προσεγγίζει σε κοντινή απόσταση το Boeing. Μόνο τότε θα του κάνει νόημα ο Ανδρέας Προδρόμου, με ένα αμφίσημο νεύμα που έμοιαζε με κίνηση αποχαιρετισμού ή σήμα επικείμενης πτώσης. Το Boeing είχε ήδη μπει σε τροχιά πτώσης.
Από ψηλά οι χειριστές των δύο F16 παρακολουθούν την ανεξέλεγκτη πορεία του αεροπλάνου προς τους ορεινούς όγκους του Γραμματικού. Οπως είπαν στις καταθέσεις τους, έδειχνε ότι θα καρφωθεί στα βουνά με τη «μούρη». Κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Σε μια ύστατη προσπάθεια ο Ανδρέας Προδρόμου μείωσε την ταχύτητα και δοκίμασε να σηκώσει το αεροπλάνο. Το τέλος είχε φθάσει. Το Boeing, αν και με την «κοιλιά», προσκρούει με σφοδρότητα στην πλαγιά του Μαύρου Βουνού, στο Γραμματικό.
Οι δύο χειριστές των F16 θα δουν αντικείμενα να εκσφενδονίζονται ακόμη και σε απόσταση χιλιομέτρων! Ο κουρνιαχτός που σηκώθηκε ψηλά σκέπασε με ένα σύννεφο σκόνης την ατμόσφαιρα. Παρ' όλα αυτά, όπως καταθέτουν οι δύο πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας, από την πρόσκρουση δεν προκλήθηκε ούτε φωτιά, ούτε κάποια ανάφλεξη, προφανώς ελλείψει καυσίμων. Με παροιμιώδη ψυχραιμία δίνουν συντεταγμένες του σημείου πρόσκρουσης για τα σωστικά συνεργεία και αποχωρούν για τη βάση τους. H συνέχεια είναι λίγο-πολύ γνωστή. Οι πυροσβεστικές δυνάμεις, που κατηύθυνε ο επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας κ. Παναγιώτης Φούρλας, επενέβησαν με δραματική καθυστέρηση, με αποτέλεσμα να μετατραπεί η περιοχή σε κρανίου τόπο!
H ταυτότητα των πιλότων
Από τους πλέον έμπειρους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας χαρακτηρίζονται οι δύο χειριστές F16 της 111 Πτέρυγας Μάχης της Νέας Αγχιάλου, οι οποίοι κλήθηκαν να διαχειριστούν το πρωτοφανές στα διεθνή χρονικά αεροπορικό συμβάν με το Boeing της πτήσης HCY522 της κυπριακής εταιρείας Helios.
Σμηναγός I. Σταθόπουλος: Γεννήθηκε στην Πάτρα και είναι 34 ετών. Θεωρείται από τους πλέον έμπειρους χειριστές F16, καθώς έχει συμμετάσχει ως επικεφαλής σχηματισμού σε πολυάριθμες αναχαιτίσεις τουρκικών αεροσκαφών. Από τους ανωτέρους του επαινείται «για τον υψηλό αυτοέλεγχο, την ψυχραιμία και την αποφασιστικότητά του».
Υποσμηναγός Π. Θεοχάρης: Γεννήθηκε στην Αρτα και είναι 29 ετών. «Εχει το χάρισμα του πιλότου» λένε οι συνάδελφοί του, καθώς συνδυάζει τη νηφαλιότητα του «παλιού» και την ενεργητικότητα του «νέου». «Είναι από τους πιλότους που μπήκαν στη Σχολή Ικάρων με έναν σκοπό: να γίνουν φρουροί του Αιγαίου» λένε χαρακτηριστικά οι ιεραρχικά ανώτεροί του. ethnos ΚΑΝΤΕ LIKE ΕΔΩ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΣΤΕ... ΣΗΜΕΡΑ ΤΙΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΤΟΥ... ΑΥΡΙΟ