Λευκωσία: Παρεμβαίνει δυναμικά η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού στο θέμα της διαμόρφωσης των τιμών τωνα καυσίμων στην Κύπρο, η οποία αποφάσισε χθες να προχωρήσει στη διενέργεια τομεακής έρευνας στον κλάδο των πετρελαιοειδών.
Η απόφαση για διεξαγωγή τομεακής έρευνας (sector Inquiry) στον κλάδο των πετρελαιοειδών, αφορά κυρίως στη βενζίνη, το πετρέλαιο και το υγραέριο. Η απόφαση αυτή λήφθηκε μετά τις διαπιστώσεις μέσα από δημοσιεύματα στον ημερήσιο, τοπικό και διεθνή Τύπο, καθώς και στη βάση προκαταρκτικής μελέτης της Υπηρεσίας της ότι, κατά τη διάρκεια του 2014, η τιμή του πετρελαίου διεθνώς σημείωσε καθοδική πορεία, καταρρίπτοντας κάθε ιστορικό ρεκόρ, αλλά στην Κύπρο οι λιανικές τιμές των πετρελαιοειδών δεν μειώθηκαν στον ανάλογο βαθμό, μέχρι τα παράπονα που εκφράστηκαν από τους καταναλωτές και άλλα οργανωμένα σύνολα.
Επίσης, η Επιτροπή σημείωσε ότι γενικά υπάρχει η αντίληψη στην κοινή γνώμη, κάτι που αποτυπώνεται και μέσω του γραπτού και ηλεκτρονικού Τύπου, ότι στην εν λόγω αγορά οι τιμές των πετρελαιοειδών αυξάνονται γρήγορα σε περιόδους αυξήσεων του κόστους εισαγωγής, ενώ μειώνονται αργά σε περιόδους μειώσεων του κόστους εισαγωγής -φαινόμενο γνωστό ως «Rockets and Feathers», δηλαδή την κατάσταση όπου οι τιμές ανεβαίνουν σαν πύραυλος (rocket) και πέφτουν σαν φτερό (feather). Η Επιτροπή στη βάση των εξουσιών της που απορρέουν από την πρόσφατη τροποποίηση του περί της Προστασίας του Ανταγωνισμού Νόμου, αποφάσισε όπως πραγματοποιήσει έρευνα στον τομέα της αγοράς των πετρελαιοειδών, ιδίως σε ό,τι αφορά τους ακόλουθους τύπους πετρελαιοειδών: βενζίνη 95 οκτανίων, βενζίνη 98 οκτανίων, πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης και υγραέριο.
Η εν λόγω έρευνα θα καλύψει όλες τις επιμέρους βαθμίδες της αγοράς, ήτοι εισαγωγή, μεταφορά, αποθήκευση, χονδρική διανομή, και λιανική εμπορία και θα συμπεριλάβει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της αγοράς, ήτοι εταιρείες εισαγωγής, εταιρείες χονδρικής πώλησης, εταιρείες λιανικής πώλησης -πρατήρια καυσίμων- και οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, καθώς και τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Πρατηριούχων Πετρελαιοειδών Κύπρου, ή/και οποιονδήποτε άλλο Σύνδεσμο δραστηριοποιείται ή/και λειτουργεί στον εν λόγω τομέα της αγοράς.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», η έρευνα θα καλύψει κατά πόσο τα κέρδη των εταιρειών είναι περισσότερα σε συνθήκες συνεχών μειώσεων στις τιμές, αφού όπως λέγεται καθυστερούν τουλάχιστον δύο ημέρες να μειώσουν τις τιμές τους μετά την παραλαβή των φθηνότερων φορτίων. Και δεν φτάνει αυτό ακόμα και όταν προβαίνουν σε μείωση, αυτή είναι μικρότερη της μείωσης της μέσης σταθμισμένης τιμής αποθέματος.
Την ίδια ώρα, βέβαια, υπάρχει και μεγάλη καθυστέρηση να περάσει η μείωση των εταιρειών στους πρατηριούχους από τρεις ημέρες μέχρι και πάνω από επτά. Αυτό συμβαίνει έχοντας ως δεδομένο ότι οι πρατηριούχοι προμηθεύονται φθηνότερα καύσιμα, ενώ διαθέτουν αποθέματα στις εγκαταστάσεις τους. Επομένως, καθυστερούν ώστε να περιορίσουν τυχόν ζημιά τους. Για παράδειγμα, εάν ένας πρατηριούχος προμηθευτεί με βυτιοφόρο φορτίο καυσίμων 35.000 λίτρων με κόστος αγοράς €45.000 σε μειωμένη τιμή 2 σεντ, αν προχωρήσει αμέσως σε μείωση ενώ διαθέτει αποθέματα, τότε αυτόματα η ζημιά για το φορτίο αυτό φθάνει τα €900. .philenews
Πάντως, το ShowTime-cy μετά από ρεπορτάζ σε τέσσερα πρατήρια βενζίνης της Λευκωσίας, οι ιδιοκτήτες μας δήλωσαν πως δεν υπάρχει περίπτωση να κλείσουν και πως όλα αυτά είναι... τεχνάσματα κάποιων. "Δεν υπάρχει τέτοιο ενδεχώμενο..." λένε όλοι με μια φωνή.
Η απόφαση για διεξαγωγή τομεακής έρευνας (sector Inquiry) στον κλάδο των πετρελαιοειδών, αφορά κυρίως στη βενζίνη, το πετρέλαιο και το υγραέριο. Η απόφαση αυτή λήφθηκε μετά τις διαπιστώσεις μέσα από δημοσιεύματα στον ημερήσιο, τοπικό και διεθνή Τύπο, καθώς και στη βάση προκαταρκτικής μελέτης της Υπηρεσίας της ότι, κατά τη διάρκεια του 2014, η τιμή του πετρελαίου διεθνώς σημείωσε καθοδική πορεία, καταρρίπτοντας κάθε ιστορικό ρεκόρ, αλλά στην Κύπρο οι λιανικές τιμές των πετρελαιοειδών δεν μειώθηκαν στον ανάλογο βαθμό, μέχρι τα παράπονα που εκφράστηκαν από τους καταναλωτές και άλλα οργανωμένα σύνολα.
Επίσης, η Επιτροπή σημείωσε ότι γενικά υπάρχει η αντίληψη στην κοινή γνώμη, κάτι που αποτυπώνεται και μέσω του γραπτού και ηλεκτρονικού Τύπου, ότι στην εν λόγω αγορά οι τιμές των πετρελαιοειδών αυξάνονται γρήγορα σε περιόδους αυξήσεων του κόστους εισαγωγής, ενώ μειώνονται αργά σε περιόδους μειώσεων του κόστους εισαγωγής -φαινόμενο γνωστό ως «Rockets and Feathers», δηλαδή την κατάσταση όπου οι τιμές ανεβαίνουν σαν πύραυλος (rocket) και πέφτουν σαν φτερό (feather). Η Επιτροπή στη βάση των εξουσιών της που απορρέουν από την πρόσφατη τροποποίηση του περί της Προστασίας του Ανταγωνισμού Νόμου, αποφάσισε όπως πραγματοποιήσει έρευνα στον τομέα της αγοράς των πετρελαιοειδών, ιδίως σε ό,τι αφορά τους ακόλουθους τύπους πετρελαιοειδών: βενζίνη 95 οκτανίων, βενζίνη 98 οκτανίων, πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης και υγραέριο.
Η εν λόγω έρευνα θα καλύψει όλες τις επιμέρους βαθμίδες της αγοράς, ήτοι εισαγωγή, μεταφορά, αποθήκευση, χονδρική διανομή, και λιανική εμπορία και θα συμπεριλάβει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της αγοράς, ήτοι εταιρείες εισαγωγής, εταιρείες χονδρικής πώλησης, εταιρείες λιανικής πώλησης -πρατήρια καυσίμων- και οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, καθώς και τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Πρατηριούχων Πετρελαιοειδών Κύπρου, ή/και οποιονδήποτε άλλο Σύνδεσμο δραστηριοποιείται ή/και λειτουργεί στον εν λόγω τομέα της αγοράς.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», η έρευνα θα καλύψει κατά πόσο τα κέρδη των εταιρειών είναι περισσότερα σε συνθήκες συνεχών μειώσεων στις τιμές, αφού όπως λέγεται καθυστερούν τουλάχιστον δύο ημέρες να μειώσουν τις τιμές τους μετά την παραλαβή των φθηνότερων φορτίων. Και δεν φτάνει αυτό ακόμα και όταν προβαίνουν σε μείωση, αυτή είναι μικρότερη της μείωσης της μέσης σταθμισμένης τιμής αποθέματος.
Την ίδια ώρα, βέβαια, υπάρχει και μεγάλη καθυστέρηση να περάσει η μείωση των εταιρειών στους πρατηριούχους από τρεις ημέρες μέχρι και πάνω από επτά. Αυτό συμβαίνει έχοντας ως δεδομένο ότι οι πρατηριούχοι προμηθεύονται φθηνότερα καύσιμα, ενώ διαθέτουν αποθέματα στις εγκαταστάσεις τους. Επομένως, καθυστερούν ώστε να περιορίσουν τυχόν ζημιά τους. Για παράδειγμα, εάν ένας πρατηριούχος προμηθευτεί με βυτιοφόρο φορτίο καυσίμων 35.000 λίτρων με κόστος αγοράς €45.000 σε μειωμένη τιμή 2 σεντ, αν προχωρήσει αμέσως σε μείωση ενώ διαθέτει αποθέματα, τότε αυτόματα η ζημιά για το φορτίο αυτό φθάνει τα €900. .philenews
Πάντως, το ShowTime-cy μετά από ρεπορτάζ σε τέσσερα πρατήρια βενζίνης της Λευκωσίας, οι ιδιοκτήτες μας δήλωσαν πως δεν υπάρχει περίπτωση να κλείσουν και πως όλα αυτά είναι... τεχνάσματα κάποιων. "Δεν υπάρχει τέτοιο ενδεχώμενο..." λένε όλοι με μια φωνή.
