Τρίτη 8 Ιουνίου 2021
ΠΟΛΙΤΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ - "ΚΑΘΑΡΟΙ" ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΜΑΣ - ΓΙΑ ΟΛΑ ΦΤΑΙΝΕ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
Όπως αναμενόταν και όπως είχε διαφανεί μέσα από την ενδιάμεση έκθεση, η Ερευνητική Επιτροπή για τις πολιτογραφήσεις σημειώνει στο τελικό της πόρισμα, το οποίο παρέδωσε χθες στον Γενικό Εισαγγελέα, ότι υπάρχουν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες, αλλά αυτές τις εντοπίζει μόνο σε αλλοδαπούς αιτητές - επενδυτές και κάποιους ντόπιους συνεργάτες τους (πάροχοι-μεσάζοντες) και όχι σε πολιτικά πρόσωπα-αξιωματούχους ή μέλη των Υπουργικών Συμβουλίων από το 2007 έως σήμερα, ούτε σε στελέχη της κρατικής μηχανής.
Επίσης, όπως είχε εκτιμήσει παλαιότερα ο «Φ», το ποσοστό των παράνομων - παράτυπων πολιτογραφήσεων επιβεβαιώνεται πλέον ότι είναι πολύ μεγαλύτερο του 51,8% που είχε διαπιστώσει αρχικά η Ερευνητική. Σύμφωνα με τη δήλωση που έκανε χθες, ενώπιον του Γενικού Εισαγγελέα, ο πρόεδρος της επιτροπής Μύρωνας Νικολάτος, συνάγεται πως μόνο το 1/3 των 6,779 πολιτογραφήσεων ήταν χωρίς νομικό ή διαδικαστικό ψεγάδι ή κώλυμα! Με άλλα λόγια, οι δύο στις τρεις πολιτογραφήσεις έγιναν είτε κατά παράβαση του νόμου περί αρχείου πηθυσμού (κυρίως γιατί πολιτογραφήθηκαν χιλιάδες συγγενείς επενδυτών και διευθυντικά στελέχη εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο χωρίς να το προβλέπει η νομοθεσία), είτε κατά παράβαση κάποιων κριτηρίων και προϋποθέσεων που είχε θέσει κατά καιρούς το Υπουργικό Συμβούλιο.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 53% τα παράνομα διαβατήρια - Ευθύνες με ονόματα
Ο κ. Νικολάτος είπε συγκεκριμένα τα εξής: «Από τα ενώπιον μας στοιχεία, υπάρχουν ενδεχόμενες ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ (σ.σ. τα κεφαλαία δικά μας) ευθύνες πολιτικών προσώπων, θεσμών και αξιωματούχων. Εντοπίστηκαν, επίσης, ενδεχόμενες ΠΟΙΝΙΚΕΣ ευθύνες που βαρύνουν, κυρίως, αιτητές-επενδυτές και επιχειρηματίες, αλλά και παρόχους ή και συνεργάτες τους».
Η αποφυγή αναφοράς σε ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες εμπλεκόμενων πολιτικών προσώπων, κρατικών αξιωματούχων ή και κρατικών υπαλλήλων, δεν είναι τυχαία. Σε αυτούς, η Ερευνητική Επιτροπή επιρρίπτει μόνο πολιτικές ευθύνες, με τον κ. Νικολάτο να σημειώνει, μάλιστα, πως «η ανάληψη των πολιτικών ευθυνών επαφίεται στους επηρεαζόμενους και γενικά στην πολιτική ζωή του τόπου». Εν ολίγοις, μπορούν... αν το κρίνουν σκόπιμο να τις αναλάβουν, μπορούν και να μην το κάνουν, όπως, άλλωστε, συνηθίζεται στην Κύπρο. Δεν το έκαναν προεκλογικά, πιθανότατα δεν θα το κάνουν ούτε μετεκλογικά.
Πρέπει, ωστόσο, να επισημανθεί πως η αναφορά της Ερευνητικής σε ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες παρόχων και συνεργατών τους, ίσως να εμπλέξει τελικά σε ποινικές ανακρίσεις κάποια πολιτικά πρόσωπα και αξιωματούχους που είτε παρείχαν, υπό την επαγγελματική τους ιδιότητα, διευκολύνσεις σε ξένους αιτητές διαβατηρίου (παραβιάζοντας νόμους ή/και αποφάσεις του Υπουργικού), είτε συνεργάζονταν με τέτοια γραφεία ή είχαν στενούς συγγενικούς δεσμούς με παρόχους. Και είναι γνωστό πως τέτοιοι υπήρχαν και στο προηγούμενο και στο νυν Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά και σε άλλα κρατικά αξιώματα.
Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι μέσα από τη χθεσινή του δήλωση, ο πρόεδρος της Ερευνητικής, συμφωνούντων προφανώς των υπόλοιπων μελών, απάλλαξε στην ουσία -πριν καν διαβάσει το πόρισμα ο Γενικός Εισαγγελέας- τα μέλη του εκάστοτε Υπουργικού Συμβουλίου -και δη των δύο τελευταίων, που ενέκριναν τη μεγάλη πλειοψηφία των παράνομων/παράτυπων πολιτογραφήσεων- από ποινικές ευθύνες, διευκρινίζοντας τα εξής: «Διαχρονικά, οι καθ’ υπέρβαση του νόμου πράξεις του Υπουργικού Συμβουλίου είναι μεν ακυρώσιμες, υπό προϋποθέσεις, αλλά δεν επισύρουν ποινική ευθύνη για τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου, εκτός εάν έγιναν σκόπιμα, με σκοπό την καταδολίευση, πράγμα που δεν διαπιστώθηκε από τα ενώπιον μας στοιχεία».
Δύο στις τρεις προβληματικές
Αναμένοντας τη δημοσιοποίηση του τελικού πορίσματος από τον Γενικό Εισαγγελέα, αφού καλυφθούν ή αφαιρεθούν όσα ο ίδιος θεωρήσει ότι πρέπει να προστατευθούν ενόψει ποινικών διαδικασιών ή ενόψει της απόφασης της ΕΕ για την επί παραβάσει διαδικασία εναντίον της Κύπρου, αξιοποιούμε για την ώρα όσα -ενδιαφέροντα- ανέφερε χθες ο κ. Νικολάτος για το εύρος της παρανομίας που έλαβε χώρα με αποφάσεις Υπουργικών Συμβουλίων:
Κατά την κρίση της Επιτροπής, είπε ο κ. Νικολάτος, μεταξύ 2007 - 2020 υπήρξε «μαζική παρανομία» από πλευράς του εκάστοτε Υπουργικού Συμβουλίου. Σημειωτέον ότι στο ενδιάμεσο πόρισμα είχε αναφερθεί ότι επί προεδρίας Παπαδόπουλου έγιναν 5 πολιτογραφήσεις, επί προεδρίας Χριστόφια 228 πολιτογραφήσεις και επί διακυβέρνησης Αναστασιάδη 6.546 πολιτογραφήσεις...
Στο ενδιάμεσο πόρισμα είχε αναφερθεί πως το 51,8% των πολιτογραφήσεων ήταν παράνομες (συγγενείς επενδυτών). Χθες, ο κ. Νικολάτος είπε πως οι παράνομες πολιτογραφήσεις για τον συγκεκριμένο λόγο ήταν τελικά 53% (3,609 διαβατήρια), αφού περιλαμβάνονται και τα διαβατήρια σε διευθυντικά στελέχη εταιρειών.
Δεν ήταν όμως... μόνο 53% οι παράνομες ή παράτυπες πολιτογραφήσεις. Από το υπόλοιπο 47% (3,170 άτομα), διαπιστώθηκε ότι η μία στις 3 πολιτογραφήσεις (34% του υπολοίπου) δεν ικανοποιούσαν όλα τα τυπικά κριτήρια, κάποιες (8%) ούτε τα οικονομικά κριτήρια και 12% ούτε το κριτήριο της αγοράς/κατοχής μόνιμης κατοικίας.
Με βάση όσα ανέφερε ο κ. Νικολάτος, συνάγεται πως τα 2/3 των πολιτογραφήσεων είχαν σοβαρό ή λιγότερο σοβαρό πρόβλημα νομιμότητας και μόνο το 1/3 των πολιτογραφήσεων μπορούν να θεωρηθούν σύμφωνες με το νόμο και τα κριτήρια.
Ο κ. Νικολάτος επιβεβαίωσε χθες ότι το Υπουργείο Εσωτερικών -και κατ’ επέκταση η κυβέρνηση- επί σειρά ετών αδιαφορούσαν για την προειδοποίηση της Νομικής Υπηρεσίας, από το 2015 και το 2016, ότι η πολιτογράφηση συγγενών επενδυτών ήταν παράνομη (σ.σ. και ότι παραβιαζόταν το ενωσιακό δίκαιο) και συνέχισαν μέχρι τον Αύγουστο του 2020 να βγάζουν αβέρτα διαβατήρια σε συγγενικά πρόσωπα επενδυτών.
Η Επιτροπή εισηγείται την εξέταση του ενδεχομένου ανάκλησης 85 διαβατηρίων, καθώς διαπίστωσε ενδεχόμενη διάπραξη ποινικών αδικημάτων από τους αιτητές. Για όσους συγγενείς παράνομα έλαβαν διαβατήριο, με ευθύνη του Υπουργικού, πολύ δύσκολα μπορεί να στοιχειοθετηθεί υπόθεση ανάκλησης του εγγράφου. Το ίδιο ισχύει, προφανώς, για όσους έλαβαν διαβατήριο χωρίς να πληρούνται τα κριτήρια, με απώλεια μεγάλων εσόδων για το κράτος και την ευρύτερη οικονομία. philenews